אנטומיה של העין כלב

במאמר זה תמצאו תקציר של מבנה העין, אשר יעזור לכם להבין תהליכי מחלה בעין של חיית המחמד שלכם              

לבעלי חיים עפעף עליון, תחתון וגם עפעף שלישי, אשר משמש הגנה נוספת על העין.

בבסיס העפעף התחתון נמצאת בלוטת דמעות אשר במצב רגיל אינה נראית. בלוטה נוספת מצויה בחלק העליון של ארובת העין. בלוטה זו אחראית על ייצור 60% מהדמעות בעין, בעוד שבלוטת העפעף השלישי אחראית על כ- 30-40% מסה”כ הדמעות בעין.

לובן העין הוא גלגל הבנוי מרקמת חיבור, מעניק תמיכה ויציבות לכל גלגל העין.

קרנית הוא החלק השקוף החיצוני של העין. בחלקו החיצוני מספר שכבות של תאים המונעות מדמעות להיכנס לתוך הקרנית. בחלקו הפנימי הפונה לתוך העין שכבה אחת של תאים המשמשים כמשאבת נוזלים ושואבים נוזלים מתוך הקרנית אל חלל העין, כל זאת כדי לשמור על קרנית שקופה. הקרנית שקופה גם בזכות סידור מיוחד של הסיבים שלה, הממלאים את רוב שטח הקרנית. כל פצע בקרנית שמחלים יוצר צלקת שאינה שקופה משום שברקמת הצלקת לא נשמר הסידור המקורי של הסיבים בקרנית.

האישון הוא למעשה חור, פתח, הנוצר במרכז הקשתית. ניתן להשוות אותו גם לצמצם במצלמה. כאשר אין מספיק אור בחוץ האישון נפתח, על-מנת לאפשר חדירה של יותר אור לעין כדי שלא תתקבל תמונה חשוכה.

עדשת העין מצויה מאחורי הקשתית. העדשה גורמת לשבירת קרני האור הנכנסים לעין כך שתתקבל תמונה חדה על הרשתית. שינוי בקמירות העדשה ושינוי במיקום העדשה (קדימה ואחורה בעין) מאפשרים לקבל תמונה חדה גם מחפצים קרובים וגם מרחוקים.

הגוף הריסי- בו נוצרים הנוזלים הממלאים את העין.

זוית הניקוז- זוית הנוצרת בין הקשתית לקרנית, זהו מבנה אנטומי מורכב בו מתנקזים הנוזלים מהעין. חסימה של מבנה זה או לקות גנטית גורמים להצטברות של נוזלים בעין, לעלית לחץ תוך עיני ולגלאוקומה.

זגוגית העין – זהו למעשה ג’ל הממלא את החלל האחורי בעין. עוזר בשמירת הרשתית במקומה.

רשתית – בנויה ממספר שכבות תאים, ביניהם קולטני אור ותאי עצב. תפקידה קליטת גלי האור הנכנסים לעין. תאי העצב של הרשתית מתאגדים ויוצרים את עצב הראיה, אשר יוצא מהעין ומגיע עד למרכז הראיה במוח, שם מתקבלת תמונה.

טפטום – (Tapetum), מבנה מיוחד, שלא קיים בבני אדם וקופים. משפר ראית לילה, על-ידי כך שאור שעבר את הרשתית ולא נקלט בה לא נעלם, אלא נתקל בטפטום ומוחזר חזרה אל הרשתית. כך הרשתית מקבלת כמות גדולה יותר של אור מכל חפץ. כאשר מסתכלים בעין של חתול או כלב בלילה בזמן שהאישון מורחב ורואים החזר אור אדום, ירוק או צהוב- זהו הטפטום