פג בדיקת עיניים פחוס

פאג, פקינז, שי-צו וכלבים פחוסי אף אחרים סובלים מבעיות עיניים הנובעות מהמבנה האנטומי המיוחד של הגולגולת בגזעים אלה. . עין בולטת וחשיפת יתר של העין,קפלי עור שנוגעים בעין וסינדרום ועין יבשה הינם הגורמים העיקריים לבעיות אלו. 

6

פאג,פקינז,שי-צו וכלבים פחוסי אף (brachyocephalic dogs), הינם גזעים אשר פותחו ברביה סלקטיבית על ידי האדם במטרה לשוות להם מראה חמוד ומיוחד.

לרוע המזל, ככל שהאף קצר כך ארובת העין עמוקה פחות והעין בולטת יותר. כמו כן בגזעים אלו מפתח העפעפיים גדול ועגול מהרגיל.

התוצאות של שינויים אלו מתבטאות במספר בעיות עיניים בכלב:

 מצמוץ לא מושלם: כלבים אלו ממצמצים חלקית מצמוצים קצרים (ולעיתים ישנים כשעינם פתוחה חלקית) ומרכז הקרנית נותר חשוף באופן קבוע. הקרנית באיזור זה הופכת עם הזמן לפחות רגישה לגירוי וכתוצאה מכך פוחת המצמוץ עוד יותר ובמקרה פציעה או נזק לעין מראה הכלב סימני מצוקה פחותים מבגזעים אחרים ולעיתים מגיע לאבחון בשלב מתקדם ומאוחר יותר.

לגזעים אלו קפל עור בולט מעל האף,ולעיתים השערות של קפל זה נוגעות בקרנית ומשפשפות אותה (nasal fold trichiasis)

– על הזוית הפנימית של העפעפיים גדלות לפעמים שערות אשר גורמות גם כן לגירוי (caruncule trichiasis) ובעיקר בשי-צו גם העפעף באיזור זה מעט מתגלגל לכיוון העין והשיער על העור באיזור זה נוגע בעין (medial entropion)

– העיניים של גזעים אלו בסכנה גבוהה לצאת ממקומן (proptosis) בשל ארובת העין הרדודה, דבר אשר גם בטיפול מהיר ומוצלח יכול בפעמים רבות להסתיים בעיוורון.

פצעים וכיבי קרנית בגזעים אלו מתרפאים לאט ונוטים להחמיר במהירות רבה ולהתדרדר עד לכדי חור (corneal perforation) בקרנית. כאשר הכיב עמוק מאוד ומסכן את העין ניתן ומומלץ לנתח ולתפור שתל לחמית  מעליו.ניתוח זה מתבצע מתחת למיקרוסקופ על ידי רופא המיומן בניתוחים מסוג זה.

– סכנת הפציעה לעין בגזעים אלו גדולה מהנורמה ותחביבם לגרד את פניהם על גבי רהיטים ושטיחים לעיתים מסתיים בנזק/פציעה לעין,בעיקר בשי-צו,כאשר שיער הפנים הרב אינו מסופר וגורם להם גירוי.

הגירוי הכרוני של הקרנית בגלל חלק מהתופעות שתוארו,גורם לדלקת כרונית,אי נוחות ומשקע של פיגמנט,אשר לאורך זמן יכול לגרום לעיוורון חלקי/מלא

– כלבים רבים מגזעים אלו מפתחים סינדרום עין יבשה בו כמות או איכות הדמעות שלהם ירודה. סינדרום זה בשילוב בעיות העיניים שצוינו קודם לגזעים אלו גורמים לשקיעת פיגמנט והצטלקות של הקרנית, לעיתים עד כדי עיוורון. ישנן תרופות אשר אמורות לשפר את הדימוע וכן למנוע את הפיגמנטציה, אך בחלק מהכלבים הן אינן עוזרות. במקרים אלו אנו ממליצים על אופציה ניתוחית.

– בבולדוגים,שי-צו ופאגים קימת נטיה לגדילת שיער מבלוטות החלב של העפעפיים או לעיתים אף בחלק הפנימי של העפעף (דיסטיכיה – distichiasis). שיער זה מגרה ושורט את הקרנית ויש להסירו באופן כירורגי.

– כאשר מפתח העפעפיים גדול מידי וגורם לבעיות עיניים כפי שתואר לעיל, ניתן לבצע ניתוח להצרת המפתח במרפאתנו. (medial canthoplasty). ניתוח זה אינו תמיד פותר את הבעיות במלואן אך מקל את חומרתן ותדירות חזרתן.

666