מהו סקווסטרום?

סקווסטרום הינה תופעה ייחודית לחתולים. במחלה זו נוצר נקרוזיס (מוות) של איזור מסוים ברקמת הקרנית. פיגמנט המצטבר ברקמה המתה מעניק לה צבע חום עד שחור.

סקווסטרום יכול להופיע בכל החתולים, אך נפוץ יותר בחתולים פחוסי פנים כדוגמת פרסי והימלאיה.

הסיבה לתופעה אינה ברורה לחלוטין. בחתולים מעורבים וקצרי שיער נמצא שיש קשר לוירוס ההרפס הנפוץ בחתולים.. נגיעות בוירוס גורמת לגירוי כרוני של הקרנית, אשר גורם לשינויים מבניים ברקמת הקרנית ולהופעת סקוסטרום. סיבות אחרות בחתולים אלה יכולות להיות כיב (פצע) בקרנית אשר אינו מחלים כראוי והופך לסקווסטרום. בחתולים הגזעיים – פרסי והימלאיה  לא נמצא קשר לוירוס ההרפס, וכן ברוב המקרים מופיע הסקווסטרום ללא היסטוריה של מחלה קודמת בעין. יתכן הסיבה לכך גנטית, אם כי הדבר לא הוכח, וסביר כי היווצרות הסקווסטרום קשור יותר למבנה העין בגזעים אלו – העין בולטת מעט ולכן חשופה יותר לגירויים ולטראומה. בשל העין הבולטת, העפעפיים נוטים לא להסגר לגמרי בזמן מצמוץ, דבר הגורם לפיזור לא נכון של הדמעות על הקרנית וליובש, בעיקר במרכז הקרנית.

סימנים קליניים

מצמוץ יתר, דימוע, עפעף שלישי עולה, גודש לחמית. הלקות בקרנית הינה בצבע אופייני- חום עד שחור, עגול או אוולי, בגדלים משתנים, בד”כ במרכז הקרנית. צביעה בפלורוסין (צבע מיוחד הצובע כיבים בקרנית בצבע ירוק) צובע רק את הפריפריה של הסקווסטרום. הסקווסטרום עצמו אינו נצבע.

חתולים מופיעים בד”כ עם לקות רק בעין אחת, אם כי יתכן שיופיעו בו זמנית בשתי העיניים.

ניתן לראות כלי-דם המגיעים לסקווסטרום (במטרה לרפא את הלקות) ואיזור לבן מסביב, אשר מעיד על תהליך דלקתי כתגובה לסקווסטרום.

 טיפול

אם הסקווסטרום בתחילת היווצרותו, כלומר- כתם חום בהיר ללא סימני אי-נוחות מצד החתול או סימני דלקת בקרנית, ניתן לתת טיפול תרופתי שעיקרו הרטבה של העין בעזרת טיפות או משחה של דמעות מלאכותיות. אין צורך בטיפות אנטיביוטיות. יש לבצע מעקבים תכופים כדי לוודא שהסקווסטרום לא מחמיר.

במצבים מתקדמים, הסקווסטרום גורם לחוסר נוחות ולכאבים ניכרים, והפתרון הוא ניתוחי. בניתוח, המתבצע באמצעות מיקרוסקופ אופטלמולוגי, מוציאים את הרקמה המתה וכל רקמה נגועה מסביב.   למעשה נוצר כיב – פצע פתוח בקרנית. הטיפול להחלמת הכיב הוא באמצעות טיפות עיניים אנטיביוטיות ולפי הצורך טיפות אטרופין וטיפות וולטרן. אם הפצע עמוק, המנתח יבצע Flap של הלחמית, כלומר, רקמת לחמית המוסטת ממקומה כדי לכסות את הפצע ונתפרת לקרנית ובכך מביאה כלי-דם שעוזרים להחלמה מהירה וכן משמשת תמיכה לפצע.

אפשרות ניתוחית נוספת המאפשרת תוצאה קוסמטית טובה יותר קרויה- corneosclaral transposition. בניתוח זה, לאחר הוצאת הסקווסטרום, מוסטת רקמת קרנית סמוכה ומושתלת במקום בו נוצר פצע עמוק. בצורה זו מרכז הקרנית נשאר שקוף, ללא רקמת הצלקת הצפויה כתוצאה מתפירת לחמית על הפצע.

 פרוגנוזה (סיכוי להחלמה)

הפרוגנוזה להחלמה מלאה לאחר ניתוח הינה טובה מאוד. בחלק קטן מהמקרים יש צורך בניתוח. אם הסקווסטרום עמוק מאוד בתוך הקרנית, המנתח יתקשה להוציא את כל הרקמה החולה. אם נשארת רקמה חולה הסיכויים לחזרתיות גבוהים יותר..

החלמת הכיב מלווה ביצירת רקמת צלקת, בייחוד אם מדובר בסקווסטרום עמוק. לכן ברוב המקרים תישאר צלקת לבנה במקום בו היה הסקווסטרום. הצלקת אינה מכאיבה או מציקה לחתול.