שינוי בעין

עם הגיל,  בדיוק כמו באנשים,  חלים שינויים נורמלים בעין.

Nuclear sclerosis  הינה שינוי נורמלי בעדשת העין.  העדשה בנויה מסיבים סיבים,  אשר מסודרים כמו בצל- שכבות שכבות.  במשך החיים של החיה השכבות נדחסות לכיוון מרכז העדשה בזמן ששכבות חדשות נוצרות.  דחיסות זו של העדשה באה לידי ביטוי כעכירות אפורה של העדשה (עכירות אפורה באישון) ומופיעה בכל כלב או חתול מעל גיל שבע.  מכיון שסיבי עדשה נוצרים כל החיים,  הדחיסות של העדשה תגבר ואיתה גם העכירות האפורה.  ניתן בקלות להתבלבל בין תהליך טבעי זה לבין קטרקט  אשר גם בו מופיעה עכירות בעדשה.  קטרקט עינו תהליך פתולוגי של העדשה וגורם לעיוורון,  בעוד ש- Nuclear sclerosis  הינו תהליך טבעי ונורמלי ואינו מלווה בירידה משמעותית בראיה.

כמו באנשים מבוגרים אשר זקוקים למשקפיים לצורך קריאה,  גם חיות מבוגרות מתקשות לזהות חפצים קרובים. ירידה במדרגות ותפיסת כדור הופכים להיות קשים יותר.

 

שינוי נוסף נורמלי מופיע ברשתית בעין בו התאים ברשתית שאחראים לראיית לילה מתנוונים באיטיות.  יתכן ותשים לב שהכלב מהסס בטיולים בחושך.  במקרים אלו אנו ממליצים לצאתלטיולים ארוכים בשעות האור ולא בערב,  וכן לדאוג תמיד לחדר מואר בבית.  יש להבדיל בין שינויים נורמליים אלו,  למחלה הקרויה Progressive retinal atrophy ,  אשר הינה מחלה גנטית  אשר סימניה הראשונים הם גם ירידה בראיה בלילה,  אך היא מתקדמת לעיוורון מלא.

כלבים מבוגרים יפתחו עם הגיל חולשה של שריר קשתית העין,  אשר אחראי לכיווץ של האישון.  כתוצאה מכך,  האישונים של כלבים אלו יהיו גודלים מהנורמלי,  ואצל חלקם יכולה להופיע רגישות לאור חזק בגלל חוזר יכולת לכווץ את האישון.  אם גם עדשת העין עכורה ומופיע Nuclear sclerosis,  העכירות תהיה בולטת יותר בגלל האישון המורחב. 

 

באופן כללי ניתן לומר שהשינויים שתוארו כאן,  גם אם גורמים לשינויים משמעותיים מבחינת נראות העין,  הם אינם גורמים להפרעה משמעותית בראיה. 

בכל מקרה בו אתם שמים לב לשינויים משמעותיים בראיה,  צרו איתנו קשר.