צ'רי איי chery eye כלבים

 צניחת בלוטת הדמעות של העפעף השלישי (prolapse of nictitans gland) הינה תופעה נפוצה בכלבים וגנטית בגזעים מסוימים. תיקון כירורגי נכון של בעיה זו בו מחזירים את הבלוטה למקומה הינו הפיתרון הנכון והמיטבי. 
 

צ’רי  איי (עין דובדבן) הינו המונח בו משתמשים לרב לתיאור התופעה של צניחת בלוטת הדמעות של העפעף השלישי.
הבלוטה ביחד עם העפעף השלישי, בולטים בזוית העין הפנימית, עוברים תהליך דלקתי, בצקת נפיחות ואודם ולכן מדמים מראה של “דובדבן” ומכאן הכינוי.

 

בעפעף השלישי של כלבים (וגם חתולים,אם כי התופעה נדירה יותר) שקועה בלוטת דמע, האחראית ליצור 40-50 אחוז מנפח נוזל הדמעות. בלוטה זו מקובעת למקומה על ידי חיבור לעצם שסביב גלגל העין. חולשה של חיבור זה וקריעתו גורמים לבלוטה לצנוח ולבלוט מעל העפעף השלישי.

 

תופעה זו נפוצה יותר בגזעים מסוימים כגון: בולדוג אנגלי,קוקר ספאנייל,לאסה אפסו,שאר-פיי,שיצו,ביגל וקאנה קורסו. כמו כן למרות שהתופעה נדירה בחתולים,היא נצפית יותר בחתוליםבבורמזים. בגזעים אלו התופעה הינה כפי הנראה גנטית ומשפיעה על שתי העיניים,למרות שלעיתים רק בלוטה אחת תצנח, והשניה כעבור מספר חודשים או בכלל לא.

 

למרות המופע הדרמתי של התופעה, היא בדרך כלל אינה כואבת. למרות זאת, ככל שעובר הזמן, הבלוטה והעפעף עוברים תהליך דלקתי וגירוי. כמוכן, תפקוד הבלוטה ויצור הדמעות פוחתים בחשיפה ממושכת.

בעבר, נהוג היה להסיר את הבלוטה בניתוח או בצריבה. כעת ידוע כי בשל חשיבותה ביצור נפח משמעותי מנוזל הדמעות, אם הבלוטה האחרת של העין (מעליה ונוספות) אינה מצליחה לספק נפח מתאים של דמעות, יסבול הכלב מעין יבשה.

כיום הטיפול המקובל והנכון ביותר הינו החזרה כירורגית של הבלוטה למקומה. ישנן טכניקות שונות לביצוע,בהן טכניקת החזרה לכיס (pocket technic), קיבוע לעצם גלגל העין (periostheal ancoring) ונוספות.

במרפאתנו אנו משתשמים בשיטה  המערבת שתי טכניקות שונות (כיס + קיבוע סחוס) ועל ידי כך סיכויי החזרתיות של התופעה פחותים ביותר. אנו מבצעים גם תיקונים של חזרתיות לאחר ניתוחים אחרים ושחזורי עפעף. חשוב לציין כי התיקון הכירורגי אינו למטרות קוסמטיות אלא בעל חשיבות רפואית ולכן מומלץ ביותר לא להסיר את הבלוטה לגמרי,  אלא לקבעה בחזרה למקומה.

5555