מחלות עיניים כלב בעלי חיים

מחלת עיניים בכלבים וחתולים שאובחנה לראשונה בפלורידה ואח”כ גם בדרום אמריקה. הלקויות בעיניים יכולות להופיע בעין אחת או בשתי עיניים.  המחלה מאופיינת בלקויות לבנות-אפורות עגולות בקרנית. במרכז כל לקות נקודה לבנה. אין סימני כאב, מיצמוץ או דימוע. כלומר, נראה שהגוף לא “מזהה” את הלקות. הלקויות מפריעות לראיה רק באופן חלקי,  תלוי במספר הלקויות.
המחלה התגלתה לראשונה בשנות ה-80, אז הועלה חשד לזיהום פטרייתי. בהמשך,  הועלה חשד לזיהום במיקובקטריה בשל לקויות שנראו מתאימות במיקורוסקופ אלקטרוני.

מאז לא בוצעו מחקרים מעמיקים נוספים.לפני כעשר שנים אובחן  Florida Spot לראשונה בארץ, על–ידי ד”ר שושי הדר ועל-ידנו בקבוצת חתולים מקיבוץ בית זרע ומכנרת . חתולה גורה שאומצה על ידי אחת מחברות הקיבוץ באותה תקופה היתה תחת מעקב אופטלמולוגי. לאחר כחודשיים הופיעו לקויות אופייניות בעין אחת.
חמישה מהחתולים, כולל הגורה, היו במעקב אופטלמולוגי במשך כחצי שנה. במשך תקופה זו, לא נראו שינויים בלקויות: הן לא גדלו, ולא נוספו חדשות.
כמה חודשים לאחר מכן אובחן כלב פקינז מקיבוץ מעברות עם לקויות אופיניות, מאז המחלה התפשטה כבר בכל הארץ.עד כה דווחה המחלה רק באיזורים ספורים בעולם. המצאותה של המחלה בארץ היא בעלת חשיבות כי היא עלולה להצביע על התפשטותה בעולם.

החשד לקשר ישיר בין נמלת האש לבין מחלת העיניים הועלה באפריקה, אך אין עדיין הוכחה לקשר ישיר. הקשר הינו נסיבתי בלבד, אם כי הוא נראה די משכנע, משום שתפוצת הנמלה בעולם ובארץ תואם מאוד את תפוצת המחלה נמלת האש הינה  נמלה הנחשבת פולשת. הנמלה הינה קטנטונת בצבע חום-גינגי.   יש לה בבטן חומר ארס צורב,  אשר בבני אדם גורם לעקיצות קטנות אך כואבות.  ההנחה היא כי חומר צריבה זה מגיע לעין של החיות-  למשל  ע”י  כך שהחיה דרכה על הנמלה ואחכ גירדה את העין,  או בזמן שהחיה מרחרחת בדשא או בשיחים. 

הנמלים נפוצות כבר בכל מרכז הארץ ובעמק הירדן הצפוני.  תפוצת הלקויות בחתולים וכלבים התפשטה משמעותית באיזורים אלו.  בכל מקרה בהם מאובחנות הלקויות,  כדאי לבדוק המצאות הנמלים באיזור ולהדביר אותם.
 
מידע על נמלת האש והדרכים להדברתה ניתן למצוא באתר של המשרד להגנת הסביבה http://www.sviva.gov.il. באם הנמלה נמצאת בחצרות הפרטיות ההדברה מוטלת על בעלי השטח הפרטי , באם הנמלים נמצאו בשטח ציבורי יש לפנות לעירייה לצורך הדברתן.  מדובר בחומר הדברה ייחודי בצורת גרגרים- לא בחומרים הרגילים נגד נמלים.