דלקת עיניים בחתול

הדלקת הרווחת ביותר היא דלקת של הלחמית,  שבה העין הופכת לאדומה, מלווה בהפרשות,  דימוע מוגבר והעין “נראית חולה”.

ברפואת בני אדם מדובר במקרים רבים על דלקת ויראלית או חיידקית,  שקשורה להדבקה חיצונית בנגיף או בחיידק,  ולרוב חולפת עם טיפול תרופתי.

גם בחתולים קיימות דלקות לחמית חיידקיות או ויראליות,  אך אלו שונים מאוד מאלו שמופיעים באנשים.  מסיבה זו חתולים ובני אדם לא מדביקים אחד את השני בדלקות עיניים.

הגורמים הזיהומיים השכיחים בחתולים הם:  וירוס הרפס חתולים וחיידקים הקרויים קלמידופילה ומיקופלסמה.

דלקת כתוצאה מנגיף הרפס חתולים – FJV-1  שכיח מאוד באוכלוסיות החתולים.  הוא מתבטא בדלקות דלקי נשימה עלייונות (צינון, שיעול, הפרשות מהאף) ודלקות עיניים שהמתבטאות בעיניים אדומות ומפרישות.  לעיתים מתיישב חיידק על הפרשות העיניים ואז המצב עלול להסתבך- ללא טיפול מתאים ובזמן החתול עלול אף להגיע למצב של אובדן עין.

דלקת זו מטופלת בטיפול אנטיוראלי ייעודי הקרוי פאמציקלוויר,  וכן יש תרופות נוספות במרפאות הוטרינריות,  אך יש לציין שהתרופה האנטיויראלית זובירקס טובה לאנשים,  אך אינה יעילה בכלל בחתולים.

דלקות עיניים על הנגרמות כתוצאה מ קלמידופילה ומיקופלסמה מגיבות בצוררה הטובה ביותר לאנטיביוטיקה ממשפחת האוקסיטטרציקלין וניתנת בסירופ הקרוי דוקסילין או במשחת עיניים הנרקחת כיון רק בבית מרקחת וטרינרי.  טיפול במשחת עיניים סינטומיצין המצוי בבתים רבים  יעיל פחות,  משום שהוא מטפל בסוגי חיידקים אחרים.

סיבות אחרות הקשורות לדלקת עיניים בחתול  הן:  בעיות מבניות בעפעפיים (התגלגלות עפעף פנימה=אנטרופיון,  צמיחה פנימית של שערות),  , דלקת אימונית של הלחמית והקרנית, גוף זר בלחמית ועוד

דלקת בעין המתבטאת בעין אדומה עלולה להגרם  גם מדלקות בתוך העין ,בניגוד לדלקת של הלחמית.  זוהי מחלה קשה יותר הקרויה יובאיטיס=uveitis ומתבטאת, מלבד עין אדומה,  גם בשינויים בתוך העין כגון-  שינוי גודל האישון (קטן יותר),  עין עכורה,  ומשקעים דלקתיים בתוך העין.

מכל האמור לעיל ניתן להבין שהמושג “דלקת עיניים בחתולים”  הינו מושג כללי מאוד,  וכאשר מופיעה דלקת מסוג כל שהוא,  היא מצביע על גורם ראשוני לדלקת שיש לאבחנו כדי לתת טיפול מתאים.  אבחון וטיפול נכונים בזמן יכולים למנוע סיבוכים בלתי הפיכים