פתרונות מתקדמים ניתוחים כלב

פתרונות מתקדמים לכיבים קשים בקרנית

הקרנית מהווה את החלק הקדמי השקוף של גלגל העין. הקרנית חשובה להגנה על מרכיבי העין מחדירת זיהומים והיא בעלת תפקיד חשוב בחדות הראייה. כל פגיעה בקרנית טומנת בחובה הן סכנה לגלגל העין כולו והן פגיעה בראייה בשל עכירויות על הקרנית הנוצרות  בתהליך  ההחלמה.

כיבים בקרנית  נפוצים בכלבים וחתולים. כיבים פשוטים ושטחיים מחלימים לרוב תוך 7 ימים עם טיפול מינימלי. כיבים מורכבים יותר (עמוקים יותר, המלווים בתהליכי פירוק של הקרנית עם או ללא נוכחות זיהום) הינם כיבים שמצריכים התערבות כירורגית כלשהו בכדי לשמור על גלגל העין .  המטרה היא מצד אחד לשמר את גלגל העין,  ומצד שני גם ליצור פגיעה מינימלית בראיה.

תפירת  טלאי לחמית ((conjunctival flap על הכיב הפתוח  הנה ככל הנראה הפרוצדורה הכירורגית הנפוצה ביותר למצבים בהם רוצים להשלים חסר של קרנית ולהביא כלי דם לאזור הפגוע ובכך למנוע החמרה של הכיב עד לאובדן העין.  אולם החיסרון הגדול של הטלאי הוא שהוא אינו שקוף ולכן טומן בחובו הפרעה במידה זו או אחרת לראייה. ככל שהכיב והנזק בקרנית גדול יותר,  כך הטלאי שנתפר על הקרנית הוא גדול יותר,  וההפרעה לראיה משמעותית יותר.  מכאן עלה הצורך בשימוש בחומרים אחרים ובטכניקות אחרות שיכולות  לתת תוצאה קוסמטית טובה יותר.

Acell הינו שתל סטרילי המכיל רקמה חיבורית ומופק משלפוחית שתן של חזירים. הממברנה מונחת מעל לקות בקרנית ונתפרת לשוליים של הכיב באמצעות חוטים עדינים, תחת מיקרוסקופ. בימים שלאחר הניתוח הממברנה עוברת הטמעה בקרנית, מעודדת החלמה ומעכבת חומרים שמפרקים את הקרנית. תהליך ההטמעה מלווה בהגעה של תאים וכלי דם לשתל ולכן בתקופה שסמוכה לניתוח ישנה עכירות, אבל עם הזמן היא תדעך. מחקרים בוטרינריה הראו אחוזי הצלחה גבוהים של 93-100%  להצלת גלגל עין וב 87-92% מהמקרים שימור ראייה עם עכירות ברמה קלה עד בינונית בכלבים וקלה עד אפסית בחתולים.

ממברנה אמניוטיתAmniotic membrane הינה ממברנה אשר מופקת משלייה (מהחלק הפנימי ביותר, זה שבא במגע עם העובר). השימוש בממברנה אמניוטית הינו נרחב גם  ברפואת עיניים  הומאנית וגם וטרינרית. לממברנה יש תכונות אנטיפיברינוליטיות, אנטיאנגיוטיות, אנטיאינפלמטוריות ואנטיפרוטאזות. או בעברית-  תכונות שמונעות תהליך דלקתי ופירוק של הקרנית.  הממברנה מהווה מצע לגדילה של תאי אפיתל הסוגר את הכיב, וגם מאפשרת תמיכה פיזית לכיב כדי למנוע התחוררות העין.

ממברנה זו,  כמו ה- ACell מתפרקת עם הזמן תוך כדי יצירת צלקת טבעית,  ולכן איכות הראיה טובה יותר בהשוואה לתפירת טלאי לחמית.

לאחר תפירת  טלאים אלו לאזור הכיב בקרנית, לרוב סוגרים חלקית את העין על ידי תפירת עפעף שלישי או על ידי סגירה חלקית זמנית של העפעפיים עם או ללא הנחת עדשת מגע. הסגירה נועדה להגן על הטלאי מפני תנועת העפעפיים ולשמור על לחות הטלאי.

לסיכום:

טכניקות וחומרים מתקדמים – תפירת ACell  או ממברנה אמניוטית מאפשרת הצלת גלגל העין במקרים של כיבים קשים ועמוקים,  והיתרון המשמעותי ביותר שלהם הוא שמירה על קרנית צלולה יחסית בתום ההחלמה בהשוואה לניתוח conjunctival flap

 

בהצלחה!!

צוות מרפאת EYECARE