ניתוחי עיניים כלב בעלי חיים

 מקרה 1- bilateral lens luxation

חתולת רחוב בוגרת, מעוקרת. בבדיקה נמצאה לוקסציה קדמית בילטרלית של העדשה, שתי העדשות קטרקטיות. עין ימין בופטולמוס, לחץ תוך עיני 60 מ”מ כספית. עין שמאל- לחץ תוך עיני 25 מ”מ כספית. רפלקס מנס קשה להעריך, משום החתולה פראית ונבדקה בטשטוש.
לוקסציה של העדשה בחתולים אופיינית לחתולים בוגרים ומבוגרים, האתיולוגיה לא ידועה, לעיתים בשל יובאיטיס כרוני. לא ברור אם הקטרקט הופיע לאחר הלוקסציה, או לפניו.
 
טיפול: עין ימין עברה אנוקלאציה (עין בופטלמית עם לחץ גבוה- סבירות גבוהה של עיורון), עין שמאל: הוצאה של העדשה מלשכה קדמית.
החתולה שוחררה בחצר האכלה חדשה, לדברי הבעלים החדשים החתולה מסתדרת היטב ויש סבירות שרואה בעין שמאל.
 מקרה 2 – cat uveitis
סימנים קליניים של יובאיטיס בחתול שונים מבכלב. בצקת קרנית אינה שכיחה. נפוץ יותר שינוי צבע האיריס בשל גודש כלי דם (iridocyclitis ), לעיתים מופיעים משקעים על אנדותל הקרנית – keratic percipitates.
אתיולוגות נפוצות ליובאיטיס בחתול:
במקרה זה ניתן לראות בבירור גודש כלי דם של האיריס ומשקעים על אנדותל הקנית. החתולה טופלה בזריקה סאבקונגוקטיבלית של דפומדרול ולכן הנפיחות הנראית בלחמית.
אתיולוגיות נפוצות ליובאיטיס בחתולים:
וירוסים: FIV, FELV והנפוץ מכולם שגורם ליובאיטיס: FIP
טוקסופלסמה
גידולים תוך עיניים. הנפוץ ביותר- מלנומה
אידיופטי
מקרה 3 – corneal sequestrum in a cat

חתול הימליה בן 4, corneal sequestrum.. מאופיין בכתם חום עד שחור, בד”כ במרכז הקרנית. במקרים מתקדמים כמו זה- בצקת, קרטיטיס ווסקולריציה מסביב לסקווסטרום. 
 
סקווסטרום הינו תהליך של דגנרציה של סיבי הקולגן של הקרנית. התהליך מתחיל בתוך הסטרומה ומתקדם ופורץ את אפיתל הקרנית. בשלב מסויים הגוף מנסה לסלק את הסקווסטרום ולכן הקרטיטיס שמסביבו. בשלב זה התהליך מכאיב לחתול ובד”כ גורם לבלפרוספזם, דימוע וכאבים.
הסיבה להופעת הסקווסטרום אינה ברורה לחלוטין, גורמים מסייעים הם מבנה הפנים שגורם לעין בולטת ו- legophthalmus, פגיעה באחד ממרכיבי הדמעות, אנטרופיון, ויתכן שיש גורם גנטי.
הטיפול- הסרה כירורגית תחת מיקרוסקופ. אם הסקווסטרום עמוק – מעל למחצית עומק הקרנית יבוצע conjunctival flap.  חזרתיות אפשרית, אך נמוכה מאוד אם מסירים את כל הרקמה החולה.
 מקרה 4 – dermoids
  
 1.
דרמואיד – dermoid של הקנטוס הלטרלי ,לחמית לטרלית ועפעף שלישי. הקרנית לא היתה מעורבת.
2.
דרמואיד שמקורו בלחמית של העפעף השלישי בחתול. גם כאן לא היתה מעורבות של הקרנית.

מקרה 5- Extraocular muscle myositis

כלבת גולדן רטריבר בת 3.  
 
מיוזיטיס של שרירי העיניים בלבד. (ללא מיוזיטיס של שרירי הפנים כפי שמופיע ב- eosinophilic myositis ). גזעים שכיחים: רועה גרמני וגולדן רטריבר. הסיבה אינה ברורה, כנראה autoimmune . הטיפול במינון אימונוסרסיבי של סטרואידים למשך 3-4 שבועות.
מקרה 6 – hypermature cataract
 כלבת פודל בת 12 שנים. 
ניתן לראות שהעדשה אינה חלקה והומוגנית, בחלק הונטרלי בולט איזור שקוף שבו “התמוססה” העדשה.
כאשר הקטרקט הופך לבשל ביתר, חומר העדשה מתחיל לדלוף דרך הקפסולה. תהליך זה יכול לגרום בסופו של דבר להתפרקות חלק נכבד של העדשה, אך התהליך מלווה ביובאיטיס כרוני, שכן החומר העדשתי זר למערכת החיסון, ולכן העין מגיבה לחלבון הזר שחודר ללשכה קדמית. בכלבים מסויימים היובאיטיס הינו קל וכמעט לא נראה קלינית, בכלבים אחרים יובאיטיס חריף שעלול לגרום לגלאוקומה. מסיבה זו, כל כלב עם hypermature cataract  שאינו מבצע ניתוח להסרת הקטרקט, מומלץ שיטופל בטיפות אנטיאינפלמטוריות באופן כרוני.
 מקרה 7 – retrobulbar abscess due to foreighn body
 
כלב אסופי בן כ- חצי שנה. הופנה בשל נפיחות קשה של כל הרקמה מסביב לעין. אובחן גם עם דמודקס עורי.
 
בבדיקה נמצא נפיחות של העפעפיים, בצקת קשה של הלחמיות, protrusion של עפעף שלישי ואקסופטלמוס. באוטלרסאונד נראה אבצס מאחורי העין, וכן הפרדות מלאה של הרשתית עם נוזל היפראקואי שדוחף אותה (חשד לאקסודט). בוצעה אנוקלאציה, בפתיחת העין לאחר הניתוח נמצא מלען בתוך גלגל העין.
מקרה זה אינו שכיח, רוב מקרי ה- retrobulbar abscess/cellulitis מטופלים על-ידי אנטיביוטיקה סיסטמית ומחלימים לגמרי, בחלק מהמקרים יש צורך בניקוז האבצס אשר מתבצע דרך הפה מאחורי השן המולרית האחרונה.