ניתוחי עיניים כלב בעלי חיים

 

מקרה 1

תמונה 1

תמונה 2

פקינז בן שלוש שנים. דסמטוצל במרכז הקרנית.  בנוסף- scleral injection, בצקת קרנית ווסקולריזציה של הקרנית

הפתרון במצב חמור כזה הוא בעזרת conjunctival flap.  הניתוח מעניק תמיכה לכיב כדי למנוע בריחת נוזל תוך עיני במקרה של פרפורציה וכן מספק כלי דם ישירות לכיב כדי לעודד החלמה.  מכיון שה- flap מכסה רק את הכיב, ניתן לעקוב אחר מצב העין בכל עת. סיכויי החלמה של העין במקרים כאלה הוא כ- 90%! וכשלון בד”כ קשור לסיבוכים תוך עיניים שעלולים להתפתח בעקבות כיב קרנית עמוק ולא לניתוח עצמו.

מקרה 2

symblepharon בחתול בן כשנה.  סימבלפרון הינו סיבוך של Feline herpes virus 1 keratoconjunctivities.  זיהום של הקרנית והלחמית בנגיף גורמים לגדילה והדבקות של רקמת לחמית על הקרנית באופן בלתי הפיך. אין טעם בביצוע keratectomy להסרת השכבה החולה משום שהמצב חוזר לקדמותו תוך כחודש-חודשיים. טיפול תרופתי לאחר היווצרות הסימבלפרון אינו עוזר.   בחתולים עם צבע פרווה כהה נוטה להצטבר פיגמנט בסימבלפרון ולכן צבעו חום ולא ורוד-לבן כמו במקרה זה.

מקרה 3

 

Pannus  ברועה גרמני בן כחמש מאיזור אשדוד.  הכלב חי בבית, אך רגיל לטיולים קבועים בחוף הים.

pannus (chronic superficial keratitis  הינה מחלה אוטואימונית בילטרלית בה מופיעה  ווסקולריזציה והסננה של רקמת גרנולציה ופיגמנט בשכבות העליונות של סטרומת הקרנית.  המחלה הינה פרוגרסיבית ועלולה לגרום לעיוורון אם הרקמה מכסה את כל הקרנית.  במקרים מסויימים יש גם מעורבות של עפעף שלישי, כפי שניתן לראות במקרה זה.  רועה גרמני הינו גזע בו המחלה שכיחה יותר, אך היא יכולה להופיע גם בגזעים אחרים.  לקרינת UV יש מרכיב חשוב בפתופיזיולוגיה של המחלה.  ניתן לטפל במחלה ולעצור אותה, אך לא ניתן לרפא אותה לחלוטין ולכן הטיפול הוא לכל החיים, בעזרת טיפות סטרואידים וציקלוספורין.

מקרה 4

Lid squemous cell carcinoma  בחתול.  הגידול אובחן בביופסיה של העפעפיים. במישוש האיזור הורגשה נפיחות באיזור הקנטוס המדיאלי לכיוון האף, וכנראה שהיתה גם מעורבות של איזור זה. החתול סבל מכאבים, לא אכל או שתה ולכן הורדם.  SCC של העפעף הינו גידול אינבסיבי מאוד, אך בד”כ לא שולח גרורות ולכן יש חשיבות לאבחון מוקדם ולהסרה כירורגית ותיקון פלסטי של העפעף כל עוד ניתן לבצע זאת.

מקרה 5

Iris cyst בכלב מעורב.  ציסטה מלאה בנוזל שמקורה מאפיתל הקשתית (IRIS). הציסטות הם פעמים רבות כהות יותר מהקשתית, אך מכיון שהם מלאות נוזל, ניתן לראות שהם אינם אטומות לחלוטין.  לעיתים ניתן למצוא מספר ציסטות בגדלים שונים, חלקם חופשיים בנוזל התוך עיני.  באופן עקרוני הם חסרי משמעות קלינית, פרט למקרים בהם הציסטות גורמות לחסימת זוית הניקוז ולגלאוקומה, או במקרים בהם נקרעת ציסטה ואז נגרם יובאיטיס.  במידת הצורך הטיפול הוא בעזרת ניתוח תוך עיני לשאיבת הציסטות.   האבחנה המבדלת העיקרית היא מלנומה של הקשתית.