בדיקה אופטלמולוגית

מספר טיפים שעוזרים מאוד בזמן בדיקת עיניים 

  • כל בדיקת עיניים יסודית כוללת בדיקת דמעות – STT וצביעת פלורוסין. אל תסמכו אל “הרגשה” שהעין רטובה או שאין כיב- לא תמיד רואים כיב שטחי! ערכים נורמלים של STT:  מעל-20 -15 מ”מ לדקה. ערכים בין 10-15 מ”מ לדקה- חשוד ל- KCS. מתחת ל-10 מ”מ לדקה- אבחון של KCS.
  • לאחר בדיקת STT, ורק לאחריה, כאשר מדובר בעין כואבת מומלץ לטפטף טיפת “לוקלין”- מרדים מקומי של הקרנית. כלב עם בלפרוספזם חזק יהיה מסוגל אחרי דקה-שתיים לפתוח לגמרי את העין, והבדיקה תהיה הרבה יותר יעילה!! בנוסף, הדבר עוזר לזהות את מקור הכאב- אם הכאב הוא בעיקר ממקור קרנית – למשל במקרי “כיב בוקסר”, הכאב יעלם בעקבות מתן לוקלין. לעומת זאת, אם הכאב הוא בשל בעיה תוך עינית, למשל- יובאיטיס או גלאוקומה- הכאב לא יעלם.
  • בדיקת עיניים יש לבצע בחושך!! פרטים רבים מפספסים בבדיקה באור מלא בחדר.
  • ליובאיטיס וגלאוקומה בכלב סימנים קליניים דומים, ולכן קל לטעות ביניהם: גודש כלי דם בסקלרה, בצקת קרנית, עין כואבת. סימן אחד עוזר להבחין ביניהם – בגלאוקומה האישון רחב יותר מאשר בעין הבריאה, וביובאיטיס במקרים רבים האישון מוצר.
  • בדיקת לחץ תוך עיני – בעזרת מכשיר הטונופן (Tonopen) או טונווט (Tonovet) – יש להקפיד שהמחזיק בכלב לא שם כל לחץ על הצוואר (ג’אגולר), שכן אז המכשיר יראה לחץ גבוה שאינו אמיתי.
  • לשם הרחבת אישון רצוי להשתמש בטיפות “מידרמיד” (tropicamide) ולא אטרופין. ה- onset  מהיר יותר, וזמן ההשפעה קצר יותר- מספר שעות בלבד, לעומת 12 שעות ולעיתים יותר בעקבות מתן אטרופין. אם יש מיוזיס חזק, (למשל כתוצאה מיובאיטיס) אין טעם לנסות להרחיב אישון במרפאה- הדבר דורש מתן אטרופין/מידרמיד מספר פעמים ודורש זמן רב מהרגיל על-מנת להרחיב את האישון. במקרה כזה, עדיף לשלוח את הבעלים עם הוראות למתן אטרופין מספר פעמים ביום, ולהגיע לבדיקה נוספת ביום למחרת.
  • אסור להרחיב אישון אם יש חשד לגלאוקומה!!! הרחבת האישון גורמת להיצרות של זוית הניקוז ועליה בלחץ תוך עיני
  • בדיקת פונדוס בכלבים וחתולים בעזרת direct ophthalmoscope  קשה למדי ולעיתים לא נותנת תמונה כוללת וברורה של הרשתית משום שמתקבלת הגדלה של פי 15-17 ,כלומר, השטח הנבדק בכל פעם הוא קטן ולמעשה רואים רק חלק קטן מאוד של הרשתית בזמן הבדיקה. אם יש הפרדות רשתית, בצקת רשתית, דימומים וכו- הבודק יתקשה לקבל תמונה כללית של מצב הפונדוס. לכן רצוי לבדוק פונדוס תחילה בעזרת indirect ophthalmoscope – ניתן להשתמש במקור אור ממוקד ועדשה מתאימה – 20 או 28 diopters