יובאיטיס הינו מונח המתאר דלקת של הרקמה הדמית של העין. על פי רוב, הדלקת היא של הקשתית והגוף הריסי (האברון המייצר את נוזל התוך עיני) הממוקמים בחלק הקדמי של העין. מדובר בדלקת שאינה זיהומית אלא סטרילית והינה תגובה של מערכת החיסון. 

 

למה זה קורה ?

ישנם מספר גורמים אפשריים לדלקת תוך עינית. אלו יכולים להיות גורמים “כלל מערכתיים”, כלומר מחלות כלליות של הגוף המתבטאות בעין, או גורמים אשר קשורים בעין עצמה בלבד.מחלות כלליות כוללות מחלות מדבקות כמו קדחת קרצית או נגיעות בוירוסים שונים, מחלות אוטו-אימוניות, דלקת חריפה במקום אחר בגוף כמו דלקת רחם/ דלקת פרקים וכד’. בעיות הקשורות בעין עצמה כוללות טראומה מקומית, כיב קרנית, גידול בעין, מצב מתקדם מאוד של קטרקט וכד’.

מהם סימני המחלה ?

העין עשויה להראות אדומה ומגורה, לעיתים העין גם כואבת – בעל החיים ימצמץ יותר מהרגיל או שלא יפתח כלל את העין. דימוע יתר, רגישות לאור. לעיתים העין יכולה להראות כחולה.

כיצד מאבחנים את המחלה ?

האבחנה מתבססת על ההיסטוריה הרפואית והסימנים הקליניים. לעיתים על מנת לאתר את הגורם הראשוני יש לבצע בדיקה גופנית מלאה של בעל החיים ובמקרים מסוימים עולה צורך בבדיקות נוספות כגון בדיקות דם, הדמייה רפואית וכד’. ניסיון איתור הגורם הראשוני הינו חשוב משום שללא טיפול בו, גם המחלה בעין לא תחלים. עם זאת יש לציין, שבמקרים רבים לא ניתן למצוא את הגורם הראשוני לדלקת, במקרים אלה מטפלים סימפטומטית בדלקת עצמה.

מהם הסיבוכים האפשריים?

הסיבוך העיקרי בעל החשיבות הגבוהה הינו גלאוקומה (עלייה בלחץ תוך עיני). הגלאוקומה נגרמת עקב הצטברות גורמים דלקתיים בעין המביאים גם להיווצרות של הידבקות רקמות זו לזו ולמעשה חוסמים את ניקוז הנוזל מהעין. עלייה בלחץ תוך עיני עלולה לגרום לפגיעה במערכת העצבית בעין ובכך לעיוורון. סיבוכים נוספים כוללים הפרדות רשתית, תזוזה של עדשת העין, קטרקט (עכירות העדשה) ועוד.

מהו הטיפול? 

הטיפול מתבסס על פי רוב על טיפות עיניים ובמידת הצורך טיפול בכדורים. התרופות כוללות תרופות אנטי-דלקתיות, שיכוך כאבים ותרופות שתפקידן למנוע את סיבוכי המחלה (למשל מתן חומר מרחיב אישון על מנת למנוע היווצרות הידבקויות וגלאוקומה בעין החולה) ישנם מקרים מיוחדים של יובאיטיס המצריכים התערבות כירורגית כמו ניתוח להוצאת עדשה כאשר היוביאיטיס נגרם מדליפת חלבון עדשה.

כפי שצוין קודם לכן יש חשיבות גבוהה למציאת הגורם הראשוני ולטפל בו במידת האפשר.