מלנומה הינו גידול של תאי פיגמנט (מלנין) המצויים בקשתית העין.בחתולים כ- 65% מגידולים אלה הינם ממאירים. הגידול עלול לגרום לסיבוכים של דלקת תוך עינית (יובאיטיס) ולגלאוקומה.


בחתולים מבוגרים ניתן לעיתים לראות שינויים בצבע הקשתית של העין המתבטאים בהופעת כתם או כתמים חומים. הכתמים יכולים להיות בודדים או מרובים ויכולים להופיע בעין אחת או בשניהם. כתמים חומים אלה הם פלישה של תאי פיגמנט והתרבותם ברקמת הקשתית. תאים אלו קרויים מלנוציטים- תאים המייצרים פיגמנט הקרוי מלנין.
על-פי הגדרה, גידול (tumer) – צמיחה או התרבות לא נורמאלית של תאים. גידול יכול להיות שפיר או ממאיר, כלומר, שולח גרורות למקומות אחרים בגוף.

בבדיקת עיניים יבדוק הרופא כתמים אלו בעזרת מכשיר מיוחד הקרוי Slit- Lamp. כאשר האיזור הפיגמנטי הינו שטוח אנו קוראים לו- מלנוזיס – melanosis כלומר- הסננה שפירה של תאי פיגמנט.  אם בעזרת המכשיר הכתמים נראים מוגבהים מפני הקשתית או פולשים לתחום האישון ומשנים את צורתו, אנו קוראים למצב זה מלנומה- Melanoma. מלנומה בהגדרה היא גידול ממאיר ושולח גרורות, אך יש לזכור שמבדיקה אופטלמולוגית בלבד ללא ביופסיה אין הוכחה כי מדובר בממאירות של הגידול.

מה קורה בתוך העין?
ברוב המקרים של מלנוזיס, אין שום בעיה לתפקוד העין, ושאר בדיקת העין נמצאת תקינה. במקרה של מלנומה, אנו יודעים כי תאים נושרים כל הזמן מהגידול לנוזל התוך עיני. הנוזל התוך עיני מתנקז מהעין בקצב קבוע דרך מבנה מיוחד הקרוי “זווית הניקוז”. זווית זו עלולה להיסתם מתאי הגידול שנשרו, לגרום להצטברות נוזל בעין ולעליית הלחץ התוך עיני- מחלה הקרויה גלאוקומה.

כיצד מאבחנים אם מדובר בגידול ממאיר?
כאשר מדובר במלנוזיס, אנו מניחים כי מדובר בגידול שפיר ועוקבים אחר שינויים. כאשר מדובר במלנומה, יש להחליט האם מדובר בגידול ממאיר או לא. מכיוון שקשה מאוד לקחת ביופסיה מהגידול מבלי לפגוע בעין, אנו מתבססים על סטטיסטיקה, המראה שכ- 65% מהחתולים בהם אובחנה מלנומה של הקשתית נצפו מאוחר יותר גרורות בגוף.

מהו הטיפול?
הטיפול הראשון בכל גידול ממאיר הוא הסרתו בניתוח. לצערנו, לא ניתן להסיר את הגידול מהקשתית מבלי לפגוע בעין, ולכן ההמלצה הרפואית היום היא הוצאת העין כדי למנוע התפשטות גרורות. במקרים של מלנוזיס, מומלץ לבצע מעקב רפואי כל חצי שנה לוודא שאין שינויים המצביעים על אפשרות לממאירות. במקרים רבים כתמים אלו לעולם לא יהפכו למלנומה.
במקרה שמתגלה בבדיקה גלאוקומה, מומלצת הוצאת העין, שכן זוהי מחלה כואבת שלא ניתן לפתור אותה משום שהגידול בעין הוא זה שגורם לה. תרופות להורדת לחץ תוך עיני ברוב המקרים אינם מספיקים על-מנת להוריד את הלחץ לטווח ארוך.