מחלות עיניים כלב בעלי חיים

כיבי קרנית הינם נפוצים למדי בחיות מחמד. כלבים ברכיוצפלים מועדים לכיבים יותר מאחרים ולהם יש להתייחס ביתר זהירות בעת מתן טיפול ומעקב אחר ההחלמה. המאמר דן בסיבות השונות לכיבי קרנית ומוצג פרוטוקול טיפול מומלץ. בסוף המאמר טבלת טיפול מומלץ, שניתן להדפיס ולשמור במרפאה.

פרוטוקול טיפול – כיב קרנית בכלב

 

*( טבלה מסכמת בסוף המאמר)

 

כיבי קרנית נפוצים למדי בחיות מחמד, ביחוד בכלבים ברכיוצפלים עם עיניים בולטות יחסית.

ראשית יש לנסות ולמצוא את הגורם לכיב. סיבות נפוצות לכיבים הם:

KCS, אנטרופיון, דיסטיקיאזיס, טריכיאזיס, טראומה, גוף זר ו- indolent ulcer (“כיב בוקסר”. הטיפול בכיב זה ידון בנפרד.)

 

מספר הערות לפני תחילת הטיפול עצמו:

  1. אנטרופיון- יש לזכור כי אנטרופיון יכול להיות אנטומי או ספסטי, או שילוב של שניהם. לכן כאשר מאבחנים אנטרופיון וכיב קרנית בו זמנית, המלצתי היא לדחות את הניתוח עד לאחר החלמת הכיב. מאחר והאנטרופיון עצמו יתכן וגורם לכיב ומפריע להחלמתו, יש לבצע tacking של העפעף עד להחלמת הכיב (תפירת העפעף בעזרת תפרים זמניים ללא חיתוך של העור). ניתוח אנטרופיון לפני החלמת הכיב עלול לגרום ל- over correction.
  2. דיסטיקיאזיס– לעיתים קשה לראותם שכן הם דקים וקטנים. כדי לשפר את הסיכוי לראות אותם כדאי לבדוק את העפעפיים בחדר חשוך, לבדוק את העפעף בזויות שונות ולהשתמש בהגדלה. גם ההגדלה הקיימת באוטוסקופ יכולה לעזור.
  3. בלפרוספזם– כיב קרנית הינו כואב ולכן הכלבים/חתולים מופיעים לעיתים עם בלפרוספזם חזק, דבר שמקשה על הבדיקה. כדי לאפשר בדיקה טובה כדאי לטפטף טיפה-שתיים של לוקלין. לאחר מספר דקות יעלם הבלפרוספזם והבדיקה תהיה קלה יותר. יש לטפטף לוקלין רק לאחר בדיקתSTT. במקרים שצריך לטשטש את החיה לבדיקת STT, יש להמנע בשימוש בדומיטור, שכן דומיטור מוריד באופן משמעותי את ה- STT .
  4. לכיבי- קרנית בפקינזים וברכיוצפלים אחרים יש להתייחס בחומרה יתרה ולעקוב אחר הכלב בתדירות גבוהה מהרגיל. למרות טיפול נכון ומלא, כיבים אלו נוטים להעמיק עד כדי פרפורציה. Conjunctival flap הינו פתרון “מציל עין” במקרים של דסמטוצל ואף בפרפורציות.

 

 

טיפול בכיב קרנית :

  • אנטיביוטיקה מקומית– בטיפות או במשחה. בכיבים מזוהמים- בתדירות גבוהה של כל מספר שעות. סוגים אפשריים של אנטיביוטיקה:

תרוצידין/פנימיקסין/סינטומיצין – כלורמפניקול

Tobrex- ((Tobramycin – ממשפחת אמינוגליקוזידים

Oflox, Oflodex – משפחת קווינולונים

Bamyxin- ניאומיצין/בציטרצין/פולימיקסין B

Teramycin – (אוקסיטטרציקלין)- בייחוד בחתולים בשל נגיעות במיקופלסמה    וקלמידיה.

אנטיביוטיקה סיסטמית- רק במקרה של פרפורציה או חשש לפרפורציה. הקרנית חסרה כלי דם ולכן אנטיביוטיקה סיסטמית לא מגיעה ביעילות לקרנית.

 

  • טיפול אנטיאינפלמטורי– כל כיב קרנית מלווה ביובאיטיס אם כי בדרגת חומרה משתנה ובהתאם לכך גם המינון. בארץ קיים כרגע רק וולטרן טיפות עיניים (Voltaren Ophtha) – BID-QID. יש לזכור שוולטרן יכול לעכב ווסקולריזציה בקרנית, ולכן במקרים בהם ווסקולריזציה חשובה ואין יובאיטיס קשה, רצוי לא לשלב בטיפול. רימדיל סיסטמי גם כן חודר לעין ולכן אפשר לשלבו בטיפול ביובאיטיס קשה משני לכיב קרנית (כשאי-אפשר לתת סטרואידים).
  • אטרופין 1% טיפות – מרחיב אישון ומרפה את ה- iris sphincter . מוריד כאבים תוך עיניים הנובעים מספזם של השריר ומונע הדבקויות – synichia. אטרופין מוריד באופן משמעותי קצב ייצור דמעות (בזמן הטיפול בלבד-תהליך הפיך) ולכן רצוי לא לשלבו בטיפול בכיב על רקע KCS.
  • אנטיקולגנזות– קולגנזות מופרשות מחיידקים באזור הכיב אך גם ובעיקר מתאים לבנים המגיעים לכיב כחלק מהתהליך הדלקתי המלווה אותו. כיבים שחשופים לרמה גבוהה של קולגנזות הופכים ל- melting ulcers- כיבים המעמיקים במהירות ועלולים להידרדר לדסמטוצל ולפרפורציה מלאה. חומרים בעלי פעילות אנטיקולגנזית: סרום, (עדיף אוטוסרום אך אפשר לקחת גם מחיה אחרת מאותו סוג), טיפות EDTA, מוקומיסט כטיפות בריכוז 1:5- 1:10. תדירות הטיפול צריכה להיות גבוהה- כל 2-3 שעות בימים הראשונים. במקרה של לקיחת דם לסרום- רצוי להעמיד את המבחנה למשך כ- 30-40-דקות ורק אז לסרכז כדי לקבל סרום נוזלי ולא צמיג (פלסמה). הסרום נשמר בקירור למשך כשבוע. זמן ארוך יותר עלול לגרום לזיהום הסרום.
  • לובריקציה: חשוב במיוחד בכלבים ברכיוצפלים בשל התייבשות מהירה של מרכז הקרנית וכן במקרים של KCS. חומרים מומלצים: ויסקוטירס ג’ל, Hylo-comod ג’ל (חומצה היאלורונית), Duratears ointment – משחה וזלינית בעלת זמן שאריתיות גבוהה. כל שאר הסוגים של דמעות מלאכותיות מתאדים יחסית מהר ולכן פחות יעילים.

טבלה מסכמת:

    תרופה                                    תדירות                                    הערות

אנטיביטיקה מקומית TID ולעיתים גבוהה יותר עד כל 2-3 שעות ניתן לשלב משפחות שונות של אנט’ בכיבים מזוהמים
אנטיאינפלמטורי – טיפות וולטרן BID-QID
אטרופין טיפות.            בחתולים- מידרמיד בשל המרירות של האטרופין BID-SID. במקרים של מיוזיס קשה מספר פעמים ביום הראשון . יש לתת למספר ימים קצר שכן בעל השפעה ארוכה. לא במקרים של עין יבשה
אנטיקולגנזות- סרום כל 2-3 שעות בימים הראשונים לא יותר משבוע במקרר
לובריקציה- ויסקוטירס, הילו-קומוד, משחת דורטירס בהתאם לצורך חשיבות גבוהה בברכיוצפלים ובמקרים של עין יבשה